ילדכם מתמודד עם חרדת בחינות ואתם מעוניינים לדעת יותר? הגעתם למקום הנכון.
ננסה לענות בקצרה על השאלות מה זה חרדת בחינות? למה נגרמת חרדת בחינות? איך מזהים ואיך מתמודדים עם החרדה?
מה זה חרדת בחינות
חרדת בחינות היא תופעה אשר מתאפיינת בהגברה משמעותית ברמת המתח ובהתרגשות מוגזמת סביב בחינות. היא עלולה להגביר את המתח עד כדי חוסר תפקוד לקראת ותוך כדי המבחן ועלולה לפגוע ברמת ההישגים האקדמאיים של התלמידים וכתוצאה מכך לפגוע גם באיכות החיים של התלמיד, במוטיבציה להתמיד בלימודים וכן בדימוי העצמי של הילד.
מהן הסיבות לתופעה
הסיבות שמאחורי התופעה שונות ומגוונות. ביניהן ניתן למצוא גורמים כמו פרפקציוניזם, ציפיות מוגזמות של הילד או ההורים, טראומות למידה,
פחד מכישלון, נוקשות ובעיות בדימוי העצמי, פחד מהצלחה והעדר מיומנויות למידה. לעיתים קרובות, בעקבות תופעת חרדת בחינות,
התלמידים לא מבטאים את הידע ואת המיומנויות שלהם ולא ממשים את הפוטנציאל האמיתי הטמון בהם.
איך מזהים?
חרדת בחינות באה לידי ביטוי בכמה מישורים, במישור הפיזיולוגי עלולות להופיע תחושות גופניות לא נעימות כמו"פרפרים בבטן", רעד, הזעה, בחילה, כאבי-ראש, הפרעות שינה, כאבי-בטן ושלשולים.
כמו כן אפשר לזהות את ההשפעה של חרדת בחינות גם במישור המחשבתי, הרגשי וההתנהגותי, בקשיי ריכוז, חסימות ("בלקאאוט"),
קושי בלהחליט להתיישב וללמוד, דחיינות, תחושת פחד וחוסר ביטחון, מועקה ולחץ.
איך משנים את המצב?
ניתן לפתור בעיה של חרדת בחינות וכדי לעשות זאת לעומק ומהשורש, יש להתייחס לאמונות,
למחשבות ולרגשות המהוות את הבסיס לחרדה ולספק כלים שיאפשרו לילד להגיע לאיזון
ולשלוט על עצמו, על מנת להביא לידי ביטוי את היכולות, את הידע ואת המיומנויות שלו.
על מנת להביא כל תלמיד להתמודדות אופטימלית עם בחינות בזמן קצר,
ניתן במרכז גאיה להשתתף בסידרה של 6 מפגשים חווייתיים אשר מקנים את הכלים הדרושים כדי להביא לידי ביטוי
את ידיעותיו ומיומנויותיו בנושא הנבחן, מתוך איזון רגשי, מחשבתי והתנהגותי.
התמודדות עם חרדת מבחנים במרכז gaya
סדרת הטיפולים בחרדת בחינות מתבססת על מחקר רחב ומעמיק אשר השתתפו בו תלמידים מכיתות י – י"א
המתמודדים עם מבחנים באיזון רגשי המאפשר להם לבטא את הידע אשר הפנימו במהלך הלימודים.
המחקר התמקד על הדרך בה הם מתכוננים ומתמודדים לפני ובזמן המבחן, נלמדו האסטרטגיות
המודעות והלא-מודעות להצלחה ותורגמו לסדרה מובנית וחווייתית של 6 מפגשים אשר כבר עושה את ההבדל אצל תלמידים רבים.
הטיפול מתבסס על שיטת NLP ודמיון מודרך ומיועד לבני נוער בכיתות ח-י"ב.
מטרות סדרת הטיפולים
- קבלת כלים להשגת ושמירה על רוגע לפני ובזמן מבחן, כל משתתף לומד למצוא את האיזון הפנימי ולשמור על הרוגע גם במצבים מאתגרים
- שינוי מחשבות שליליות מחלישות ואמונות מגבילות ויצירת אמונות חדשות ומקדמות לגבי היכולות של כל אחד מהמשתתפים
- רכישת אסטרטגיות להכנה והתמודדות עם מבחנים, כל אחד בהתאם לדרך הלמידה המתאימה לו.
סדרת הטיפולים מונחית ע"י איילה שנער, מנחת ילדים ובני נוער בשיטת NLP ודמיון מודרך ומנהלת מרכז gaya.