מהן מיומנויות חברתיות?
מיומנויות חברתיות הן למעשה מיומנויות של תקשורת עם העולם, יצירת ושמירת קשרים חברתיים ובעולם הילדים חלק מרכזי הוא היכולת לשחק עם אחרים, להפסיד, להתחלק ולפתור מחלוקות.
האדם הינו יצור חברתי, מרגע לידתו הוא מסתגל לעולם באמצעות תקשורת עם הסביבה.
האינטראקציה הראשונה של התינוק עם סביבתו הקרובה מהוה את הבסיס להתפתחות הרגשית והחברתית שלו. דרך הקשר עם אמו ועם דמויות משמעותיות נוספות, בונה התינוק את האמון הבסיסי שלו בעולם. המפגש בין המטען הבסיסי עמו מגיע האדם לעולם: אינטליגנציה, טמפרמנט ומראה, לבין הסביבה בה הוא גדל, יבנו את הבסיס לאישיותו, את הדימוי העצמי שלו את האופן שבו הוא חווה ומתקשר עם העולם.
גורמים עיקריים המובילים לקושי חברתי
מרבית הילדים אשר חווים חוסר בכישורים חברתיים למעשה סובלים מקשיים נוספים – פיזיים או רגשיים.
קשיים שעלולים להוביל ללקויות של מיומנויות חברתיות הם קשיים פיזיים ומוטוריים, אשר פוגעים בדימוי הגוף ובדימוי העצמי, או משבשים את היכולת לתקשר בצורה זורמת או להשתתף בפעילויות פיזיות של בני גילם. קשיים התפתחותיים, ליקויי בלמידה, הפרעות קשב וריכוז, קשיים כאלה על פי רב פוגמים בדימוי העצמי של הילדים בעקבות חוויות רבות של כשלונות וחוסר הביטחון מוביל לקושי החברתי. במקרה של הפרעות קשב וריכוז (add/adhd) עם היפראקטיביות הילדים מתקשים בשליטה עצמית ואף עלולים להיות אלימים. במקרה של בעיה בויסות חושי, ילדים אלה עלולים לפרש לא נכון מגע פיזי ולהגיב בצורה שאינה מתאימה.
קשיים רגשיים שנובעים ממשברים שהילד חווה בעבר ושגרמו לו לתחושות נטישה או אובדן אמון, אף הם מקשים על הילד מבחינה חברתית.
השפעת מיומנויות חברתיות לקויות
החלק החברתי הוא חלק מרכזי ביותר בעולמם של ילדים. ילדים המתקשים ליצור קשרים חברתיים עלולים לחוש דחויים, להיות עצובים יותר מתוסכלים ולהימנע מחברת ילדים. כמו כן קיים קשר בין הצלחה מבחינה חברתית לדימוי העצמי של הילד. ככל שהילד מצליח חברתית מתחזק הדימוי העצמי החיובי שלו. מעורבותו ופעילותו בקבוצת בני גילו עולות. לעומת זאת חוסר הצלחה חברתית משפיע באופן שלילי על דימויו העצמי של הילד ומוביל לירידה במעורבותו החברתית והתחזקות דפוס התנהגות הנמנע מאינטראקציות חברתיות.
התפתחות הדימוי העצמי קשורה בתהליך הסוציאליזציה (חיברות) של הילד, תהליך אשר מתחיל באינטראקציה בין הילד להוריו. עם התרחבות המעגל החברתי ועולמו הבין אישי, הוא מושפע גם מהערכת קבוצת בני גילו וממבוגרים משמעותיים אחרים.
השפעה נוספת שעלולה להיות לילד עם מיומנויות חברתיות לקויות, היא פגיעה בתחום הלימודי ובמוטיבציה הכללית לעשייה.
יחד עם זאת יש לקחת בחשבון כי לילדים שונים צרכים חברתיים שונים. ישנם ילדים הזקוקים לחברת אחרים כל העת ויש ילדים אשר מסתפקים בנוכחות חבר או שניים. הקושי קיים כאשר יש פער בין הצורך של הילד לבין יכולתו לממש אותו. עד כמה מתקשה הילד להיות בקשר חברתי עם בני גילו ועד כמה עובדה זו מפריעה לו ומקשה עליו. אך על פי רב התחום החברתי, הוא בעל משמעות גדולה מאד עבור ילדים.
מה ניתן לעשות?
למרות שרכישת כישורים חברתיים היא תהליך שמתחיל עם הלידה, עדיין אפשר לשפר מיומנויות אלה. כלי מצוין הוא טיפול קבוצתי.
הקבוצות מדמות סיטואציות אמיתיות מחיי הילדים, משתמשים בהן בכלים של אומנויות ומשחק ומתנסים חברתית. הקבוצה מאפשרת למנחה לצפות וללמוד את דפוסי ההתנהגות של הילדים ותוך שיחה, לימוד ושיתוף ניתן להעלות את המודעות של הילדים, לאפשר להם ללמוד זה מזה ולשפר את היכולות החברתיות שלהם. על פי רב החוויה עבור הילדים, היא חוויה מתקנת ולעיתים לראשונה הם מרגישים חלק מקבוצה של בני גילם.
קראו עוד על קבוצות מיומנויות חברתיות במרכז גאיה, או כנסו לעמוד לרישום לקבוצה